logopedie

Logopedickou péčí v mateřské škole se zaměřujeme především na

 

  • podporu přirozeného rozvoje komunikačních schopností a dovedností u dětí v předškolním věku a mladším školním věku
  • na prevenci vzniku poruch řeči
  • na prevenci vzniku čtenářských obtíží

 

 

Naše cíle

  • předcházet nesprávnému vývoji řeči a případnému odkladu školní docházky z důvodu špatné výslovnosti nebo opožděného vývoje řeči.
  • zajištění materiálních podmínek, tak aby byla pro děti práce atraktivní, zábavná a účelná.  Jedná o doplnění metodického materiálu, odborné a dětské  literatury, didaktických pomůcek a pomůcek pro rozvoj jemné i hrubé motoriky.
  • navázat spolupráci s logopedem nebo speciálním pedagogem
  • získat rodiče pro aktivní spolupráci

 

 

            V každé třídě MŠ probíhají  kolektivní logopedická cvičení, která jsou tématicky motivovaná dle tématických bloků z ŠVP MŠ. Zařazují se průběžně během dne dle aktuálních možností  a jsou přiměřené věku dětí.

 

            Zaměřují se na

 

  • PRŮPRAVNÁ CVIČENÍ
  • ROZVOJ MOTORIKY
  • ROZVOJ SMYSLOVÉHO VNÍMÁNÍ

 

 

PRŮPRAVNÁ CVIČENÍ

 

  • Dechová cvičení - cvičení nádechu, výdechu, usměrňování dechového proudu, cvičení dechové výdrže, cvičení hospodaření s dechem
  • Fonační cvičení - napodobování zvuků a hlasů zvířat, věcí, pohádkových postav..., říkadla spojená s pohybem, cvičení různé intenzity hlasu, vyslovování skupin slov na jeden výdech, důraz na měkký hlasový začátek
  • Artikulační cvičení - cvičení na polohování a pohyblivost jazyka, rtů, tváří, čelistí, cvičení pohyblivosti měkkého patra, cvičení mimického svalstva

 

ROZVOJ MOTORIKY

 

  • Cvičení hrubé motoriky - správné držení těla, lokomoční činnosti (chůze, běh, skákání, přelézání....) zaměřené na rychlost a přesnost pohybů, napodobování pohybových celků, základní gymnastika, protahovací, uvolňovací a relaxační cvičení
  • Cvičení jemné motoriky - sebeobslužné činnosti, manipulace s drobnými předměty a materiálem, prstová cvičení
  • Grafomotorika - pohyby vedené z ramenního kloubu, "psaní a kreslení" bez grafického náčiní (malování prstem  do barvy, písku, mouky....), zaznamenávání pohybu grafickým materiálem (malování, kreslení, pracovní listy)

 

 

ROZVOJ SMYSLOVÉHO VNÍMÁNÍ

 

  • Sluchová percepce - opakování slov, přesné opakování jednoduché věty, reakce na signál, rozvíjení verbální paměti, rozlišování zvuků, rozlišování délky, výšky a intenzity, sluchové pexeso, smyslové hry (hledej budík, indiánská, tichá pošta, anděl a čert.....), doplňování nedokončených slov, tvoření rýmu, určování první slabiky a hlásky
  • Zraková percepce - nápodoba pohybů těla, mimiky i mluvidel, vyhledávání obrázků, orientace na stránce, spojování teček, doplňování řady předmětů nebo tvarů, Kimovy hry, smyslové hry (na čápa, na detektiva, kdo chybí...), řazení obrázků podle časové nebo dějové posloupnosti)
  • Rozvíjení rytmických schopností - rytmizace jména, slov, říkanek, hra na tělo, na ozvěnu, hra na rytmické nástroje, skládání kostek , spojení říkadel s pohyby celého těla nebo chůzí
  • Rozvíjení rozumových schopností - rozlišování barev, geometrických tvarů, vytváření číselné řady, porovnávání, rozlišování prostorových vztahů (nahoře, dole, vpravo, vlevo, první , poslední...), rozlišování časových vztahů, hádanky, pojmenovávání obrázků, popis činností, vytváření asociací, vyprávění zážitků

 

 

 

Přehled napodobovaných hlásek a příklady souvisejících činností v jednotlivých měsících

 

Září

 

A, O, U, E, i, Au, Ou

 

ústa jako velké jablko ÁÁÁ, zíváme ÁÁÁ, vzdycháme ÁCH, loučení PAPA

ústa na švestku O, divíme se ÓÓ, naříkáme ÓCH

ústa na borůvku U, auto TÚ, Ježek UF

ústa jako melounek E, divíme se JÉ

smějeme se co nejvíce Í, oslík ÍÁ, ptáček PÍ

bolí AU, AU

divíme se OUHA, bolí OUVEJ

 

poskytování správného vzoru

popis kamaráda

hmatové pexeso

jednoduchá říkadla

hra na lékaře

sebeobslužné činnosti....

 

Další rozvoj motoriky, smyslového vnímání a rozumových schopností dle třídního vzdělávacího plánu  zpracovaného podle ŠVP v souladu s RVP PV

 

Říjen

 

M, B, P, F, V

 

stisknout rty, přidat hlas, vypustit zvuk - MMMM, koza MÉ

nádech, stisknutí rtů a prudký výdech B, ovečka BÉ, strašidlo BU, BU

nádech, stisknutí rtů a slabý výdech (šeptáme) P

máváme PÁ, myslivec PIF PAF, ptáček PIPI

foukáme FA, FE, FO, FU,FI, FÚÚ, FÍÍ, lekáme BAF

koušeme se do dolního rtu, žába KVÁ, žabák KVÁK

 

pití z hrnku, pití slámkou

foukání do vatových chomáčků

jednoduché hádanky (na pískovišti je písek nebo voda?)

porovnávání velikosti (ovoce)

rozvoj slovní zásoby (Jaké je jablko? - červené, malé,velké,kulaté, sladké...)

 

Další rozvoj motoriky, smyslového vnímání a rozumových schopností dle třídního vzdělávacího plánu  zpracovaného podle ŠVP v souladu s RVP PV

 

Listopad

 

T, D, N, Ť, Ď, Ň, J

lepíme jazyk na horní zuby, odlepíme a vypustíme vzduch malý traktor TTTT, troubíme TŮ

velký traktor DDD, miminko brouká DADA, dudák dudá DUDU

jazyk za horní řezáky, úsměv, vypuštění zvuku NONONO, NANANA, NENENE, NYNYNY

ptáček TÍP, hodiny TIK,

Miminko žvatlá DIDIDI,ĎAĎAĎA, NININI, ŇUŇUŇU, MŇAM

usmíváme se ÍA, ÍE, AJAJAJ, OJOJOJ, koukáme JUK

 

skládání obrázků podle posloupnosti děje

Co je opačně? (řekni, co je malé, co je velké, co je tvrdé, co je měkké...)

Co patří k sobě? (hrnec + poklička, zámek + klíč, pasta + kartáček)

zdrobňování slov - košťátko, koťátko, háďátko, štěňátko, lodička, hruštička

 

Další rozvoj motoriky, smyslového vnímání a rozumových schopností dle třídního vzdělávacího plánu  zpracovaného podle ŠVP v souladu s RVP PV

 

Prosinec

 

K, G, CH, H

 

masírování jazyka prstíky, stlačování jazyka prstem

slepička KOKOKO, kohout KYKYKY

husa GAGA, vodník GEGEGE, fotbal GÓL

dýchání do dlaní šeptání (CHCH), smějeme se CHACHA, CHECHE,CHICHI

ohmatáváme krk, vlak jede v tunelu HŮŮŮ, sova houká HŮŮ, pejsek HAF, koník HI,HI

 

kloktání vody

vymýšlíme (příběh k obrázku)

hra Mikuláš řekl (obdoba Kuba řekl)

plnění jednoduchý příkazů (prosím přines papír a zasuň židličku...)

 

Další rozvoj motoriky, smyslového vnímání a rozumových schopností dle třídního vzdělávacího plánu  zpracovaného podle ŠVP v souladu s RVP PV

 

Leden

 

C, S, Z

 

správné postavení mluvidel - mírný úsměv, zoubky lehce k sobě, jazyk za dolní zuby - papiňák ostře TSTS, děláme cvrčka CCCCC, zvoneček CINK, vlk zubama CVAK, prodlužovat CCCSSSS

správné postavení mluvidel - široký úsměv, zoubky lehce k sobě, jazyk za dolní zuby (nevysouvat!) -  husa SSSS, had SSSS

správné postavení mluvidel - široký úsměv, zoubky lehce k sobě, jazyk za dolní zuby, sáhneme na krk, přidáme hlas - moucha ZZZZZ

 

analýza a syntéza řeči - roční období - (učitel řekne zmrzlina - dítě řekne zmrzlinu lížu v létě, učitel řekne sáňky - dítě řekne na sáňkách  jezdím v zimě)

rytmizace říkanek, pochodování do rytmu (motivace např Tři králové)

 

Další rozvoj motoriky, smyslového vnímání a rozumových schopností dle třídního vzdělávacího plánu  zpracovaného podle ŠVP v souladu s RVP PV

 

Únor

 

Č, Š, Ž

 

zoubky k sobě, špulit ústa jako  na foukání, jazyk mírně vzad a vzhůru voláme šeptem na kočičku ČIČIČI

našpulit ústa, jazyk lehce za horní dásní - vláček ŠŠŠ

zoubky k sobě, špulit ústa jako  na foukání, čmelák BŽŽŽŽ

 

Božena má běžky, už nechodí pěšky - povídání o zimních sportech a kreslení stop po bruslích, lyžích

hra na spícího medvídka, kterého vzbudí jen určité písmenko např Š, (učitel říká voda, tráva, led - medvídci spí, šiška - medvídci se probudí)

 

Další rozvoj motoriky, smyslového vnímání a rozumových schopností dle třídního vzdělávacího plánu  zpracovaného podle ŠVP v souladu s RVP PV

 

Březen

 

procvičování C, S, Z, Č, Š, Ž

 

básničky, říkadla

hra na Ozvěnu - děti opakují řady slov vztahující se k procvičované hlásce

chápání prostorových vztahů  - hra na školu se židlí (postav se za židli, obejdi židli, skoč ze židle, dej pravou ruku na židli...)

Skákání (panáka, přes kameny... -       Žabák žabce ukáže,

                                                           jak už skákat dokáže.

                                                           Žabka skáče ještě výš,

                                                           žabáku, teď uvidíš!

počítání s hrací kostkou

rozfoukávání barevných skvrn brčkem

 

Další rozvoj motoriky, smyslového vnímání a rozumových schopností dle třídního vzdělávacího plánu  zpracovaného podle ŠVP v souladu s RVP PV

 

Duben

 

L

 

ústa otevřená co nejvíce, špičku jazyka zvednout za horní řezáky, plácnutí jazykem dolů (fixovaná brada!) zpíváme LALALA, čertík BLALA, BLBL

 

cvičení pohyblivosti jazyka s fixováním brady - plácání, ještěrka vrtí ocáskem, mlaíř pokojů, kladívko, houpačka

melodie písniček LI LI, LOLO,LELE,LULU

rytmizace a počítání př. jedna lampa, druhá lampa, třetí lampa...

přenášení papírků brčkem

práce s odpadovým materiálem

smyslové hry

obtahování podle vzoru

 

Další rozvoj motoriky, smyslového vnímání a rozumových schopností dle třídního vzdělávacího plánu  zpracovaného podle ŠVP v souladu s RVP PV

 

Květen

 

R

 

otevřená ústa, zuby u sebe, špičku jazyka zvedneme za horní zuby, okraje jazyka tisknout k hornímu patru, napodobíme zvuk   malého traktoru TTTTT (fixovaná brada), velkého traktoru  DDDD, spojíme TDTDTD

 

artikulační cvičení - psík pije, lízáme lízátko, jazyk jde na procházku rychlé zasouvání a vysouvání, prskání jako koník (uvolnění a rozkmitání rtů), jedeme autem rychlé fdfdfd, bdbdbd, bdddd

 

hádanky - vytváření i hádání

opakování jednoduchého a složitého rytmu

spojování teček

maňáskové divadlo

přednes a zpěv na besídce pro maminky

 

Další rozvoj motoriky, smyslového vnímání a rozumových schopností dle třídního vzdělávacího plánu  zpracovaného podle ŠVP v souladu s RVP PV

 

Červen

 

Ř

 

našpulit ústa, zuby u sebe, špičku jazyka za horními zuby, šeptáme hlásku rrrrr (skupiny tri, dri - tři, třída, tříska, třináct, dřív, dřina, dřívko...)

 

artikulační cvičení - špulení rtů, posílání pusinek, cvakání zuby, foukání brčkem do vody, foukání do bublifuku, napodobování zvuků zvířat a dopravních prostředků

 

cvičení akustické paměti - opakování rýmovaných veršů

hra dobře dýchej a poslouchej - jakákoliv jednoduchá říkanka

                                                           (nádech) Žába leze do bezu, (g g u u g g u)

                                                           (nádech) já tam za ní polezu (g u g u g u u)

 

hra na zrcadlo - dítě opakuje pohyb dospělého, jako by se dívalo do zrcadla

jazykolamy

Pověz, co slyšíš na začátku  - Eva - slyšíš M nebo E ?

 

Další rozvoj motoriky, smyslového vnímání a rozumových schopností dle třídního vzdělávacího plánu  zpracovaného podle ŠVP v souladu s RVP PV

Dětem, které mají zpracovaný individuálně vzdělávací plán na základě závěrů z vyšetření odborným pracovníkem z pedagogicko psychologické poradny, speciálně pedagogického centra nebo logopedickou ambulancí v rezortu zdravotnictví, se věnují se souhlasem zákonných zástupců učitelky, které splňují odbornou kvalifikaci logopedické asistentky ( Fojtíková Jarmil, Mgr. Katka Šuráňová ).

ILP (individuální logopedická péče) probíhá dvakrát týdně po dobu přibližně 15 minut před zrcadlem. Pracujeme dle  logopedem stanovených edukačních, resp. reedukačních postupů a cvičení u svěřených žáků. Délka logopedické péče u každého dítěte je vázána  jak na individuální potřeby každého z nich, tak na konkrétní počet dětí ve třídě.

 

 

 

 

 

 

 

 


Kontakt

www.msjestrabi-cz.webnode.cz

MŠ Jestřabí, okres Zlín, příspěvková organizace
Jestřabí 78
763 33 Štítná nad Vláří


577336023
775639408
603551287