logopedie
Logopedickou péčí v mateřské škole se zaměřujeme především na
- podporu přirozeného rozvoje komunikačních schopností a dovedností u dětí v předškolním věku a mladším školním věku
- na prevenci vzniku poruch řeči
- na prevenci vzniku čtenářských obtíží
Naše cíle
- předcházet nesprávnému vývoji řeči a případnému odkladu školní docházky z důvodu špatné výslovnosti nebo opožděného vývoje řeči.
- zajištění materiálních podmínek, tak aby byla pro děti práce atraktivní, zábavná a účelná. Jedná o doplnění metodického materiálu, odborné a dětské literatury, didaktických pomůcek a pomůcek pro rozvoj jemné i hrubé motoriky.
- navázat spolupráci s logopedem nebo speciálním pedagogem
- získat rodiče pro aktivní spolupráci
V každé třídě MŠ probíhají kolektivní logopedická cvičení, která jsou tématicky motivovaná dle tématických bloků z ŠVP MŠ. Zařazují se průběžně během dne dle aktuálních možností a jsou přiměřené věku dětí.
Zaměřují se na
- PRŮPRAVNÁ CVIČENÍ
- ROZVOJ MOTORIKY
- ROZVOJ SMYSLOVÉHO VNÍMÁNÍ
PRŮPRAVNÁ CVIČENÍ
- Dechová cvičení - cvičení nádechu, výdechu, usměrňování dechového proudu, cvičení dechové výdrže, cvičení hospodaření s dechem
- Fonační cvičení - napodobování zvuků a hlasů zvířat, věcí, pohádkových postav..., říkadla spojená s pohybem, cvičení různé intenzity hlasu, vyslovování skupin slov na jeden výdech, důraz na měkký hlasový začátek
- Artikulační cvičení - cvičení na polohování a pohyblivost jazyka, rtů, tváří, čelistí, cvičení pohyblivosti měkkého patra, cvičení mimického svalstva
ROZVOJ MOTORIKY
- Cvičení hrubé motoriky - správné držení těla, lokomoční činnosti (chůze, běh, skákání, přelézání....) zaměřené na rychlost a přesnost pohybů, napodobování pohybových celků, základní gymnastika, protahovací, uvolňovací a relaxační cvičení
- Cvičení jemné motoriky - sebeobslužné činnosti, manipulace s drobnými předměty a materiálem, prstová cvičení
- Grafomotorika - pohyby vedené z ramenního kloubu, "psaní a kreslení" bez grafického náčiní (malování prstem do barvy, písku, mouky....), zaznamenávání pohybu grafickým materiálem (malování, kreslení, pracovní listy)
ROZVOJ SMYSLOVÉHO VNÍMÁNÍ
- Sluchová percepce - opakování slov, přesné opakování jednoduché věty, reakce na signál, rozvíjení verbální paměti, rozlišování zvuků, rozlišování délky, výšky a intenzity, sluchové pexeso, smyslové hry (hledej budík, indiánská, tichá pošta, anděl a čert.....), doplňování nedokončených slov, tvoření rýmu, určování první slabiky a hlásky
- Zraková percepce - nápodoba pohybů těla, mimiky i mluvidel, vyhledávání obrázků, orientace na stránce, spojování teček, doplňování řady předmětů nebo tvarů, Kimovy hry, smyslové hry (na čápa, na detektiva, kdo chybí...), řazení obrázků podle časové nebo dějové posloupnosti)
- Rozvíjení rytmických schopností - rytmizace jména, slov, říkanek, hra na tělo, na ozvěnu, hra na rytmické nástroje, skládání kostek , spojení říkadel s pohyby celého těla nebo chůzí
- Rozvíjení rozumových schopností - rozlišování barev, geometrických tvarů, vytváření číselné řady, porovnávání, rozlišování prostorových vztahů (nahoře, dole, vpravo, vlevo, první , poslední...), rozlišování časových vztahů, hádanky, pojmenovávání obrázků, popis činností, vytváření asociací, vyprávění zážitků
Přehled napodobovaných hlásek a příklady souvisejících činností v jednotlivých měsících
Září
A, O, U, E, i, Au, Ou
ústa jako velké jablko ÁÁÁ, zíváme ÁÁÁ, vzdycháme ÁCH, loučení PAPA
ústa na švestku O, divíme se ÓÓ, naříkáme ÓCH
ústa na borůvku U, auto TÚ, Ježek UF
ústa jako melounek E, divíme se JÉ
smějeme se co nejvíce Í, oslík ÍÁ, ptáček PÍ
bolí AU, AU
divíme se OUHA, bolí OUVEJ
poskytování správného vzoru
popis kamaráda
hmatové pexeso
jednoduchá říkadla
hra na lékaře
sebeobslužné činnosti....
Další rozvoj motoriky, smyslového vnímání a rozumových schopností dle třídního vzdělávacího plánu zpracovaného podle ŠVP v souladu s RVP PV
Říjen
M, B, P, F, V
stisknout rty, přidat hlas, vypustit zvuk - MMMM, koza MÉ
nádech, stisknutí rtů a prudký výdech B, ovečka BÉ, strašidlo BU, BU
nádech, stisknutí rtů a slabý výdech (šeptáme) P
máváme PÁ, myslivec PIF PAF, ptáček PIPI
foukáme FA, FE, FO, FU,FI, FÚÚ, FÍÍ, lekáme BAF
koušeme se do dolního rtu, žába KVÁ, žabák KVÁK
pití z hrnku, pití slámkou
foukání do vatových chomáčků
jednoduché hádanky (na pískovišti je písek nebo voda?)
porovnávání velikosti (ovoce)
rozvoj slovní zásoby (Jaké je jablko? - červené, malé,velké,kulaté, sladké...)
Další rozvoj motoriky, smyslového vnímání a rozumových schopností dle třídního vzdělávacího plánu zpracovaného podle ŠVP v souladu s RVP PV
Listopad
T, D, N, Ť, Ď, Ň, J
lepíme jazyk na horní zuby, odlepíme a vypustíme vzduch malý traktor TTTT, troubíme TŮ
velký traktor DDD, miminko brouká DADA, dudák dudá DUDU
jazyk za horní řezáky, úsměv, vypuštění zvuku NONONO, NANANA, NENENE, NYNYNY
ptáček TÍP, hodiny TIK,
Miminko žvatlá DIDIDI,ĎAĎAĎA, NININI, ŇUŇUŇU, MŇAM
usmíváme se ÍA, ÍE, AJAJAJ, OJOJOJ, koukáme JUK
skládání obrázků podle posloupnosti děje
Co je opačně? (řekni, co je malé, co je velké, co je tvrdé, co je měkké...)
Co patří k sobě? (hrnec + poklička, zámek + klíč, pasta + kartáček)
zdrobňování slov - košťátko, koťátko, háďátko, štěňátko, lodička, hruštička
Další rozvoj motoriky, smyslového vnímání a rozumových schopností dle třídního vzdělávacího plánu zpracovaného podle ŠVP v souladu s RVP PV
Prosinec
K, G, CH, H
masírování jazyka prstíky, stlačování jazyka prstem
slepička KOKOKO, kohout KYKYKY
husa GAGA, vodník GEGEGE, fotbal GÓL
dýchání do dlaní šeptání (CHCH), smějeme se CHACHA, CHECHE,CHICHI
ohmatáváme krk, vlak jede v tunelu HŮŮŮ, sova houká HŮŮ, pejsek HAF, koník HI,HI
kloktání vody
vymýšlíme (příběh k obrázku)
hra Mikuláš řekl (obdoba Kuba řekl)
plnění jednoduchý příkazů (prosím přines papír a zasuň židličku...)
Další rozvoj motoriky, smyslového vnímání a rozumových schopností dle třídního vzdělávacího plánu zpracovaného podle ŠVP v souladu s RVP PV
Leden
C, S, Z
správné postavení mluvidel - mírný úsměv, zoubky lehce k sobě, jazyk za dolní zuby - papiňák ostře TSTS, děláme cvrčka CCCCC, zvoneček CINK, vlk zubama CVAK, prodlužovat CCCSSSS
správné postavení mluvidel - široký úsměv, zoubky lehce k sobě, jazyk za dolní zuby (nevysouvat!) - husa SSSS, had SSSS
správné postavení mluvidel - široký úsměv, zoubky lehce k sobě, jazyk za dolní zuby, sáhneme na krk, přidáme hlas - moucha ZZZZZ
analýza a syntéza řeči - roční období - (učitel řekne zmrzlina - dítě řekne zmrzlinu lížu v létě, učitel řekne sáňky - dítě řekne na sáňkách jezdím v zimě)
rytmizace říkanek, pochodování do rytmu (motivace např Tři králové)
Další rozvoj motoriky, smyslového vnímání a rozumových schopností dle třídního vzdělávacího plánu zpracovaného podle ŠVP v souladu s RVP PV
Únor
Č, Š, Ž
zoubky k sobě, špulit ústa jako na foukání, jazyk mírně vzad a vzhůru voláme šeptem na kočičku ČIČIČI
našpulit ústa, jazyk lehce za horní dásní - vláček ŠŠŠ
zoubky k sobě, špulit ústa jako na foukání, čmelák BŽŽŽŽ
Božena má běžky, už nechodí pěšky - povídání o zimních sportech a kreslení stop po bruslích, lyžích
hra na spícího medvídka, kterého vzbudí jen určité písmenko např Š, (učitel říká voda, tráva, led - medvídci spí, šiška - medvídci se probudí)
Další rozvoj motoriky, smyslového vnímání a rozumových schopností dle třídního vzdělávacího plánu zpracovaného podle ŠVP v souladu s RVP PV
Březen
procvičování C, S, Z, Č, Š, Ž
básničky, říkadla
hra na Ozvěnu - děti opakují řady slov vztahující se k procvičované hlásce
chápání prostorových vztahů - hra na školu se židlí (postav se za židli, obejdi židli, skoč ze židle, dej pravou ruku na židli...)
Skákání (panáka, přes kameny... - Žabák žabce ukáže,
jak už skákat dokáže.
Žabka skáče ještě výš,
žabáku, teď uvidíš!
počítání s hrací kostkou
rozfoukávání barevných skvrn brčkem
Další rozvoj motoriky, smyslového vnímání a rozumových schopností dle třídního vzdělávacího plánu zpracovaného podle ŠVP v souladu s RVP PV
Duben
L
ústa otevřená co nejvíce, špičku jazyka zvednout za horní řezáky, plácnutí jazykem dolů (fixovaná brada!) zpíváme LALALA, čertík BLALA, BLBL
cvičení pohyblivosti jazyka s fixováním brady - plácání, ještěrka vrtí ocáskem, mlaíř pokojů, kladívko, houpačka
melodie písniček LI LI, LOLO,LELE,LULU
rytmizace a počítání př. jedna lampa, druhá lampa, třetí lampa...
přenášení papírků brčkem
práce s odpadovým materiálem
smyslové hry
obtahování podle vzoru
Další rozvoj motoriky, smyslového vnímání a rozumových schopností dle třídního vzdělávacího plánu zpracovaného podle ŠVP v souladu s RVP PV
Květen
R
otevřená ústa, zuby u sebe, špičku jazyka zvedneme za horní zuby, okraje jazyka tisknout k hornímu patru, napodobíme zvuk malého traktoru TTTTT (fixovaná brada), velkého traktoru DDDD, spojíme TDTDTD
artikulační cvičení - psík pije, lízáme lízátko, jazyk jde na procházku rychlé zasouvání a vysouvání, prskání jako koník (uvolnění a rozkmitání rtů), jedeme autem rychlé fdfdfd, bdbdbd, bdddd
hádanky - vytváření i hádání
opakování jednoduchého a složitého rytmu
spojování teček
maňáskové divadlo
přednes a zpěv na besídce pro maminky
Další rozvoj motoriky, smyslového vnímání a rozumových schopností dle třídního vzdělávacího plánu zpracovaného podle ŠVP v souladu s RVP PV
Červen
Ř
našpulit ústa, zuby u sebe, špičku jazyka za horními zuby, šeptáme hlásku rrrrr (skupiny tri, dri - tři, třída, tříska, třináct, dřív, dřina, dřívko...)
artikulační cvičení - špulení rtů, posílání pusinek, cvakání zuby, foukání brčkem do vody, foukání do bublifuku, napodobování zvuků zvířat a dopravních prostředků
cvičení akustické paměti - opakování rýmovaných veršů
hra dobře dýchej a poslouchej - jakákoliv jednoduchá říkanka
(nádech) Žába leze do bezu, (g g u u g g u)
(nádech) já tam za ní polezu (g u g u g u u)
hra na zrcadlo - dítě opakuje pohyb dospělého, jako by se dívalo do zrcadla
jazykolamy
Pověz, co slyšíš na začátku - Eva - slyšíš M nebo E ?
Další rozvoj motoriky, smyslového vnímání a rozumových schopností dle třídního vzdělávacího plánu zpracovaného podle ŠVP v souladu s RVP PV
Dětem, které mají zpracovaný individuálně vzdělávací plán na základě závěrů z vyšetření odborným pracovníkem z pedagogicko psychologické poradny, speciálně pedagogického centra nebo logopedickou ambulancí v rezortu zdravotnictví, se věnují se souhlasem zákonných zástupců učitelky, které splňují odbornou kvalifikaci logopedické asistentky ( Fojtíková Jarmil, Mgr. Katka Šuráňová ).
ILP (individuální logopedická péče) probíhá dvakrát týdně po dobu přibližně 15 minut před zrcadlem. Pracujeme dle logopedem stanovených edukačních, resp. reedukačních postupů a cvičení u svěřených žáků. Délka logopedické péče u každého dítěte je vázána jak na individuální potřeby každého z nich, tak na konkrétní počet dětí ve třídě.